Privacy en klachten
Privacy en klachten
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat de praktijk een dossier aanlegt. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Het dossier bevat aantekeningen over de gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen. Het dossier is op aanvraag altijd in te zien.
Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor de behandeling noodzakelijk zijn en die, na expliciete toestemming, zijn opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld bij de huisarts.
Er wordt zo zorgvuldig mogelijk met privacy omgegaan in de praktijk. Dit betekent onder meer dat:
- er zorgvuldig omgegaan met persoonlijke en medische gegevens, door deze op te slaan in een electronisch cliënten systeem.
- er geen onbevoegden toegang hebben tot persoonlijke gegevens.
De behandelende therapeut heeft als enige toegang tot de gegevens in het dossier.
De therapeut heeft wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).
De gegevens uit het dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met expliciete toestemming.
- Voor het gebruik voor waarneming, tijdens afwezigheid/langdurige ziekte van de therapeut.
- Voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing (supervisie/intervisie).
- Een klein deel van de gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat er een factuur opgesteld kan worden
Als er vanwege een andere reden gebruik gemaakt dient te worden van persoonlijke gegevens, dan wordt daar altijd expliciet toestemming voor gevraagd.
Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 20 jaar bewaard.
Privacy op de zorgnota (factuur)
Op de zorgnota die je ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar. gemeente of Sociale Verzekeringsbank gevraagd worden, zodat je deze nota kunt declareren.
- Uw naam, adres en woonplaats
- Uw geboortedatum
- De datum van de behandeling
- Een korte omschrijving van de behandeling zoals voorgeschreven door de zorgverzekeraar, gemeente of Sociale Verzekeringsbank en indien van toepassing de bijbehorende prestatiecode. Bijvoorbeeld ‘behandeling vaktherapie’, intake of evaluatiegesprek etc.
- De kosten van het consult
Afspraken
Het kan natuurlijk gebeuren dat er een afspraak niet door kan gaan. Wilt u deze dan maximaal 24 uur van tevoren afzeggen? Mocht u de afspraak te laat afzeggen is dat de eerste keer geen probleem, de tweede keer ben ik genoodzaakt om een no-show tarief in rekening te brengen van €45.
Klachten over het traject als volwassene
Het kan voorkomen dat u als cliënt van de praktijk een klacht heeft over de geboden zorg. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat u deze klacht rechtstreeks met mij bespreekt. Mocht u dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan heeft u de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Geschilleninstantie
Het staat u vrij – indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door u gewenste resultaat leidt – u te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie waarbij wij/ik zijn/ben aangesloten.
Met ingang van 11-08-2025 is de praktijk bij een erkende geschilleninstantie aangesloten. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vindt u via de website van het NIBIG.
Contact
Wanneer u een klacht heeft, kunt u contact opnemen met het NIBIG via klachten@nibig.nl. Zij zullen u informeren over de mogelijkheden en eventuele verdere procedure.
Klachten over het traject met kinderen
U kunt uw klacht indienen bij de klachtencommissie van de Federatie Vaktherapeutische Beroepen. Dit kunt u doen door een mail te sturen naar klacht@vaktherapie.nl of door een brief te schrijven naar FVB, Fivelingo 253, 3524 BN UTRECHT met contactgegevens, een omschrijving van de klacht inclusief plaats en tijdstip en gegevens van de therapeut waar het om gaat.
